Sluit menu

 

1. Reizen

Hoe vaak heb je dit jaar al gereisd? We doen het allemaal, en steeds vaker! Neem nu het aantal gepensioneerden dat na hun actieve loopbaan de tijd vult met op vakantie gaan. Of het aantal toeristen dat  grootsteden als Barcelona, London, Parijs of Rome overspoelt. Ja, investeren in hotelvastgoed in een centrumstad is dan ook een goede zet! Ook het aantal jongvolwassenen dat vandaag de dag een professionele break neemt om een jaar lang de wereld rond te reizen neemt toe. Het levendige bewijs van deze trend moeten we niet ver zoeken: In augustus naderde Brussels Airport in Zaventem de kaap van 2,5 miljoen passagiers. Dat is voor augustus een groei van 3,4 % in vergelijking met vorig jaar. Het feit dat we binnenkort voor slechts 149 euro de Atlantische Oceaan kunnen overvliegen richting New York, helpt daar uiteraard ook een handje bij.

Sterke groeimarkt

We kunnen er niet meer omheen, reizen is hot. Deze wereldwijde trend heeft uiteraard ook een invloed op de hotelsector. Wie op reis gaat zal ergens moeten kunnen overnachten. Iets waar de hotelsector alleen maar baat bij heeft. Dat blijkt ook uit cijfers uit deze snelgroeiende hotelmarkt. Na de aanslagen in 2016 heeft de hotelmarkt zich verrassend snel terug hersteld in België. Uit cijfers van de HOSTA 2018 studie van Horwath, een onderzoeksbureau dat de hotelindustrie in de Benelux onder de loep neemt, blijkt dat de bezettingsgraad steeg van 66,6% in 2016 naar 72,3% in 2017. Daarbovenop zijn de hotelkamerprijzen gemiddeld met 6 euro gestegen ten opzichte van het jaar ervoor, dit resulteert in een Revpar (Revenu per available room) van maar liefst 71 euro. Wie investeert in hotels kan op beide oren slapen, want ondanks enkele tegenslagen, blijven de hotels vol lopen. De toekomst van hotelvastgoed is met andere woorden in verzekerd.

2. Zakelijke overnachtingen

Niet alleen toeristen vullen de hotels in België. Door de globalisering zetten bedrijven steeds vaker in op uitbreiding over de landsgrenzen heen. Deze internationalisering blijkt ook uit de cijfers van de HOSTA 2018 studie: werkgerelateerde overnachtingen zijn goed voor maar liefst 30% van alle hotelovernachtingen in België. Naast de individuele toeristen (46%), is 8% van de hotelovernachtingen te danken aan groepsreizen en 12% naar deelname aan conferenties. De overige 4% is een groepering van andere redenen waarom overnachtingen geboekt worden in hotels. 

3. Consumptiemaatschappij

Een andere trend die zich steeds vaker opdringt is het toenemende consumptiegedrag in België en bij uitbreiding Europa. We leven op de dag van vandaag in een consumptiemaatschappij en daar spelen hotels gretig op in. Ze bieden steeds meer (betalende) services en goederen aan in hun hotels. Denk maar aan de minibar, roomservice, was service, hotel-restaurants of auto- en fietsverhuur. Wanneer we op reis zijn gaan geven we maar al te graag uit aan deze extra’s. Deze hotelopbrengsten zijn welgekomen extra inkomsten voor de hoteleigenaars. De toekomst van hotelvastgoed ziet er met andere woorden goed uit. Zegt hotelvastgoed jou ook wat? Lees zeker: 4 stappen richting een investering in een hotelkamer.

De toekomst

In de verwachtingen voor 2018 zullen de hotels verder herstellen van de dip na de aanslagen in 2016. Zowel de bezettingsgraad als de gemiddelde kamerprijs zullen blijven stijgen wat resulteert in een verwachte stijging van de Revpar (Revenue per available room) van maar liefst 4%. Meer weten over hotelvastgoed? Lees: Investeren in hotelkamers: verleden, heden en toekomst
 

Conclusie

De toekomst van hotelvastgoed is rooskleurig. Hoe mobieler we worden, hoe meer nood we hebben aan hotelovernachtingen. Bovendien zorgt de grote vraag naar hotelovernachtingen ervoor dat de hotels stelselmatig hun prijzen omhoog kunnen trekken. Dit mechanisme van vraag en aanbod zorgt ervoor dat de hotelopbrengsten steeds hoger worden, wat er dan weer voor zorgt dat hoteleigenaars kunnen genieten van mooie opbrengsten uit hun investering.

Schrijf u in op de nieuwsbrief
  • We behandelen uw gegevens net zoals ons vastgoed. Met de grootste zorg.