Sluit menu

Investeren in vastgoed wordt om verschillende redenen gedaan. Sommigen investeren met het oog op hun pensioen, anderen gaan louter voor een tweede (vakantie)verblijf en nog anderen investeren puur uit zakelijk oogpunt. Eén zaak hebben ze allen gemeen: bij de aankoop van het pand zullen er extra kosten komen.  

De extra kosten bij de aankoop van vastgoed kunnen in 4 verschillende groepen onderverdeeld worden:

  1. Notariskosten en juridische kosten
  2. Aktekosten
  3. Registratierechten
  4. Krediet kosten

Notariskosten en juridische kosten

Een verkoop is pas officieel wanneer je de verkoopakte ondertekend hebt. Het opstellen en neerleggen daarvan is werk voor de notaris, en geeft bijgevolg notariskosten. De extra kosten bij de aankoop van vastgoed begint dus bij de notaris. Het ereloon van de notaris is wettelijk vastgelegd en wordt bepaald volgens een degressieve schaal van percentages van de aankoopprijs van het pand. Dit wil zeggen dat de notaris niet meer, maar ook niet minder mag vragen. Een ‘goedkopere’ notaris zoeken heeft dus geen zin. Het tarief verschilt wel volgens het soort van akte. Een voorbeeld: Je doet een investering met een kostprijs tussen 64.095 euro en 250.095 euro, dan zal het ereloon van de notaris 0,57% van de aankoopsom bedragen. Sinds 2012 betaal je bovendien 21% btw op notariskosten.
 

Aktekosten

Bij een investering in vastgoed ontvang je een aankoopakte. Voor deze akte moet je de notaris een extra bedrag betalen. Onder meer kosten voor het uitvoeren van bepaalde opzoekingen en het opvragen van de nodige attesten en documenten (vb. bodemattest, hypothecair getuigschrift, fiscale opzoekingen, enz.). Deze kosten hangen samen met de prijs van het pand of het perceel. Het totaalbedrag schommelt meestal tussen de 600 en de 1000 euro en wordt vaak omschreven als juridische kosten.

Registratierechten

Wanneer je investeert in vastgoed, betaal je bovenop de aankoopprijs ook registratierechten aan de notaris. Afhankelijk van het type vastgoed waarin je investeert verschilt dit tarief. Na de hervorming van de registratierechten is er nu sprake van 1 tarief voor gezinswoningen in Vlaanderen, namelijk 7% van de aankoopsom voor woningen. Investeer je in een tweede verblijf of in investeringsvastgoed, zoals hotelvastgoed, dan zal je 10% registratierechten betalen op jouw aankoopsom. Let wel op: afhankelijk van waar de woning zich bevindt, zijn de tarieven anders:

  • Vlaanderen: 7% (bouwgrond of niet-gezinswoning is onderworpen aan 10%)
  • Wallonië:
    • Klein beschrijf: 6%
    • Groot beschrijf: 12,5%
  • Brussel: algemeen tarief van 12,5%

Een vastgoedinvestering in het buitenland realiseren?  Daar zijn de kosten uiteraard nog anders. Zo heeft Frankrijk registratiekosten tussen 5,09% en 5,80%, afhankelijk van het departement waarin het vastgoed gelegen is.

Meer weten over de hervorming van de registratierechten? Lees: Hervorming van registratierechten op vastgoed: Op wie zijn ze van toepassing?


Krediet kosten

De extra kosten bij de aankoop van vastgoed kunnen ook oplopen wanneer je een hypothecair krediet afsluit voor de aankoop van je woning of je investering. Er dient een registratierecht betaald te worden van 1% op de totale som waarvoor een hypotheek genomen wordt. Bovendien moet je ook rekening houden met de dossierkosten bij de bank. Doorgaans gaat het om een bedrag tussen 250 en 700 euro

 

Conclusie

De kost van een vastgoedinvestering is meer dan enkel de het betalen van de verkoopprijs. De extra kosten bij de aankoop van vastgoed valt helaas niet te omzeilen. Heb je toch nog vragen over je investering? Vraag dan zeker raad bij je vastgoedadviseur. Wat mag je nog verwachten van je vastgoedadviseur? Lees: Wat doet uw vastgoedadviseur precies voor u bij een investering?

Schrijf u in op de nieuwsbrief
  • We behandelen uw gegevens net zoals ons vastgoed. Met de grootste zorg.